Paisos Catalans

dilluns, 7 d’agost del 2017

Miratges i miralls d'estiu

Un miratge .....confiar  al peu de la lletra les anunciades baixades de temperatures...uf a la costa no es nota o almenys m'estic sofregint igual que ahir ......o coent-me al bany maria ......

Un altre miratge .....o mirall potser? m'acabo de llegir la novel.la Mariona de la Pilar Rahola , està molt molt ben documentada , la profusió de referències històriques i de noms fets i anècdotes de l'època és tal que a penes he trobat novel.la dins tantes dates, dades, detalls i esments a successos......és una opinió meva ....el llenguatge , les cançons populars d'aleshores, les dites  encaixen perfectament dins els anys en els que transcorre la novel.la , des del 1824 fins a les acaballes del segle .....el carlisme, els bombardejos de Barcelona, les revoltes de les quintes, el republicanisme, la maçoneria i un personatge principal, la Mariona que progressivament va canviant tarannà i ideologia a través dels anys viscuts  i la història que l'ha tocat viure  .....per a mi m'ha servit més de repàs històric que no pas de gaudi literari ......


També és cert que llegir suant a raig i després d'haver llegit un altre llibre, una novel·la , per a mi impactant  que és com un cop de puny a l'estómac i al cor : l'aquari de David Vann qualsevol lectura m'hauria deixat si més no indiferent .......no tenen res a veure una obra i l'altra ......però les bombes emocionals disparades per la vivència i la lectura d' aquest llibre produeixen tal impacte ...que evidentment condicionen qualsevol lectura posterior

La lectura ens pot fer de mirall de sentiments i emocions i també és un miratge , ens vol fer creure que estem en una realitat però és ficció ....la màgia dels llibres , una de les màgies consisteix en viure mons ficticis i que sentim com reals .

Hi ha molts blogaires que tenen blogs on parlen de llibres i fan unes ressenyes excel·lents.....a mi no em surten bé ....per això no sovintegen  al " si dubto "les referències literàries des de fa mol temps .....simplement em limito a posar unes pinzellades .....per blogs de llibres en teniu uns quants de total confiança tals com ( no els puc citar tots) : llibres, i punt d'en XeXu; Quadern de mots que ara està fa temps en stand by ; Tumateix, llibres , la Carme que també sovint en parla ara a col·lecció de moments renovat ......etc etc

10 comentaris:

  1. Totes les opinions ajuden, crec, no cal limitar-se als blogs temàtics. A mi també m'agrada penjar ressenyes de tant en tant, espero que aprofitin a algú! Bon estiu!

    ResponElimina
    Respostes
    1. no, però hi ha blogs únicament dedicats a les lectures que estan molt bé ....bon estiu!

      Elimina
  2. Em sap greu, però em nego a llegir Pilar Rahola... Això sí, t'agraeixo molt, moltíssim la menció, això anima la tarda.

    ResponElimina
    Respostes
    1. home la Rahola abans de ser " mediàtica" va escriure una serie d'articles molts bons ( parlo de fa anys al principi de la guerra anomenada dels Balcans) al diari Avui sobre el començament de les hostilitats que desembocarien en la ferocitat i crueltat de Sèrbia sobre Bòsnia....i ho feia molt bé com a periodista.....suposo que per això em vaig decidir a llegir una de les seves novel·les

      Elimina
  3. Ei! Que a mi tampoc em surten gaire bé les ressenyes, però hi ha llibres que no em sé estar de compartir. I cadascuna surt com surt.

    Jo jo em nego a llegir Pilar Rahola, però de moment encara no ho he fet.

    De tota manera no em venen molt de gust els cops de puny (ni que siguin metafòrics) a l'estòmac. Ho posposaré...

    ResponElimina
    Respostes
    1. doncs a mi m'agrada quan parles de llibres i a més en ocasions t'he fet cas i m'has fet decidir a llegir-ne algun del que tu parlaves ....
      Bé era metafòric és clar...tanmateix malgrat la duresa de "l'aquari" et puc dir que no acaba malament

      Elimina
  4. Has fet una definició de la lectura que també faig meva, Elfree. Totalment d'acord. Sobre L'AQUARI, també l'he llegit, de seguida que va sortir ho vaig fer, perquè havia llegit Sukkwan Island del mateix autor. No sé si l'has llegit. Per mi és encara millor Sukkwan Island. No diré que sigui una joia literària, però noia et dona una inquietud de desgràcia imminent que no sé com s'ho fa l'autor. Te'l recomano. Respecte a Mariona, no he llegit cap llibre de la Rahola; ella em cau bé, però els autors mediàtics no em mereixen confiança ja. I a la millor ho fa bé, però amb el que dius de l'excès de dates i fets històrics, ja me'n passen les ganes. Els erudits corren el risc de no saber dosificar tot el que saben quan escriuen una novel·la. No sé si és el seu cas.

    ResponElimina
    Respostes
    1. gràcies Teresa, no no havia llegit mai res del Vann ....ho faré més endavant segur; com escric en un altre comentari la Rahola abans de ser "coneguda" era una periodista que em mereixia tot el meu respecte ....en referencia al seu llibre a mi m'han sobrat tantes
      dades ara bé resulta que la Rahola té el premi Ramon Llull d'enguany i una bona colla de llibres històrics i de ficció simplement a mi no m'ha fet el pes

      Elimina
  5. Amb la caloreta que fa, un bon recurs és llegir a la platja que almenys hi fa aire... no he llegit mai aquests autors, però m'apunte el de l'aquari!
    Saludets

    ResponElimina
  6. quant temps Ada!!! a mi llegir a la platja no m'agrada em molesta molt el sol i la sorra....prefereixo una ombra en un parc o un jardí
    saludets d'estiu!

    ResponElimina

benvinguts comentaris